ДПА: Металургійна промисловість та машинобудування
Сировиною для чорної металургії є залізні та манганові руди, вапняки (флюси); у технологічному процесі використовуються кокс, вода і вогнетривкі глини, природний газ і електроенергія.
Родовища залізної
руди сконцентровані в Криворізькому та Керченському басейнах,
Кременчуцькому та Білозерському районах; манганові руди видобувають у
Нікопольському басейні; коксівне вугілля, флюсові вапняки, формувальні піски та
вогнетривкі глини — в Донбасі.
Головні підприємства чорної металургії
зосереджені в трьох районах: Донбасі (Макіївка, Донецьк, Алчевськ,
Харцизьк, Єнакієве, Луганськ, Краматорськ та ін.), Придніпров’ї
(Дніпропетровськ, Запоріжжя, Кривий Ріг, Нікополь, Дніпродзержинськ), Приазов’ї
(Маріуполь).
Донецький металургійний район виник на основі
родовищ коксівного вугілля та вапняків Донбасу й залізної руди Придніпров’я.
Придніпровський металургійний район утворився завдяки
географічному положенню — на великій водній магістралі, на перетині транспортних
шляхів і майже на півдорозі між величезними запасами Криворіжжя і коксом
Донбасу.
Приазовський металургійний район виник на
перехресті транспортних шляхів із Керченського басейну (залізні руди) та Донбасу
(коксівне вугілля).
Складність розвитку металургійного комплексу України
полягає в тому, що це дуже матеріаломістка галузь, що потребує багато води й
електроенергії. До того ж, підприємства чорної металургії є одними з головних
стаціонарних забруднювачів навколишнього середовища.
Кольорова металургія — галузь промисловості, у якій відбувається видобуток і збагачення руди, виплавка кольорових, рідкісних і дорогоцінних металів, а також сплавів на їх основі. Продукція кольорової металургії широко використовується ву точному машинобудуванні, літакобудуванні, електроніці, робототехніці тощо. В Україні за браком власної сировини ця галузь розвинена недостатньо.
Підприємства, що виплавляють кольорові метали, переважно є енергоємними, тому вони розташовані поблизу джерел електроенергії. Так, виробництво алюмінію, титану, магнію зосереджене в Запоріжжі й базується на дешевій енергії Дніпрогесу і привізній сировині. До джерел електроенергії тяжіють Костянтинівський цинковий завод і Артемівський завод з переробки кольорових металів.
Поблизу джерел сировини розміщені Калуський хіміко-металургійний (виготовлення металевого магнію) і Іршанський гірничо-збагачувальний (збагачення руд титану) комбінати. На імпортній сировині працює Миколаївський глиноземний завод (глинозем — сировина для виготовлення алюмінію).
Як правило, сучасні підприємства кольорової металургії є комплексними, оскільки руди кольорових металів поряд з основним металом містять багато інших корисних хімічних елементів.
Підприємства кольорової металургії також є одним з основних стаціонарних джерел забруднення атмосфери. Вони забруднюють ґрунти свинцем, цинком, хромом, міддю. Значні земельні площі доводиться вилучати під звалища промислових відходів.
Дивиться додаткові матеріали за темою:
http://geoschool16.blogspot.com/2013/05/blog-post_323.html
http://geoschool16.blogspot.com/2013/05/blog-post_8182.html
http://geoschool16.blogspot.com/2013/05/blog-post_19.html
Машинобудування
Особливості галузі: наукоємність,
трудомісткість, металомісткість, кооперація.
Машинобудування — надзвичайно
складна галузь, що поділяється на кілька десятків галузей і виробництв. Розвиток
машинобудування є показником технічного рівня країни.
Важке
машинобудування, забезпечує різноманітним устаткуванням енергетику,
металургійну, хімічну, гірничодобувну і будівельну промисловість. Розміщується
в районах, де є метал і споживачі готової продукції, тобто у Донбасі
(Горлівка, Краматорськ, Луганськ, Донецьк, Маріуполь) і Придніпров’ї
(Дніпропетровськ, Кривий Ріг). Окремим великим центром цієї галузі є
Харків.
Електротехнічна промисловість випускає продукцію для
енергетичних систем: трансформатори, генератори, важке устаткування для
електровозів, кабелі, електродвигуни, високовольтну апаратуру. Це виробництво
орієнтується переважно на кваліфіковані трудові ресурси. Тому його основні
центри (Запоріжжя, Харків, Київ, Одеса, Донецьк, Бердянськ) розташовані на
сході й у центрі країни.
Транспортне машинобудування є
трудомістким, досить складним і вимагає посиленого кооперування. Найкращі
умови для його розвитку на Сході й у центральній частині України.Деякі види продукції цієї галузі малотранспортабельні (наприклад, суднобудування), а тому вони орієнтуються на споживача.
Найбільше значення для України мають:
• локомотивобудування — зосереджене у великих містах на сході (Луганськ, Харків, Дніпропетровськ);
• вагонобудування (Кременчук, Дніпродзержинськ, Стаханов, Маріуполь);
• суднобудування (Миколаїв, Херсон — морське, Київ — річкове);
• автомобілебудування — переважно у великих містах (Кременчук — вантажні, Запоріжжя — легкові, Львів — автобуси, Одеса — автокрани, Луцьк — вантажно-пасажирські малолітражні автомобілі, Мелітополь, Харків — мотори, Київ, Львів, Харків — мотоцикли);
• літакобудування — у великих наукових центрах із численними трудовими ресурсами (Київ, Харків, Запоріжжя).
Верстато- та приладобудування — досить складні галузі, тому вони тяжіють до наукових центрів і районів, де є достатньо кваліфікованих трудових ресурсів. Через це більшість центрів цих галузей зосереджена на сході (Харків, Краматорськ, Сєверодонецьк), у Подніпров’ї (Київ, Житомир, Дніпропетровськ, Черкаси). На заході таких центрів небагато (Львів, Івано-Франківськ).
Продукція сільськогосподарського машинобудування
досить об’ємна, а тому малотранспортабельна. Через це воно орієнтується
на споживача і найбільші його центри зосереджені в Лісостепу і Степу (Харків —
трактори, Дніпропетровськ — трактори і бурякозбиральні комбайни, Херсон —
кукурудзо- і зернозбиральні комбайни, Тернопіль — бурякозбиральні комбайни,
Львів, Одеса, Умань — інша сільгосптехніка).
Подальший розвиток
машинобудування країни потребує технічного переозброєння, реконструкції та
переспеціалізації на основі технологій світового рівня, створення сучасних
невеликих і середніх заводів з випуску конкурентоспроможної продукції для
світового й внутрішнього ринків, зокрема товарів народного споживання.Чорна металургія — складна галузь промисловості, до якої належать різні за організацією і технологією виробництва: видобування й збагачення залізної руди, спікання її в агломерат або котуни; виплавка чавуну, сталі, виробництво прокату; виробництво феросплавів, виплавка електросталі та сплавів, порошкова металургія; виробництво флюсових вапняків, вогнетривів, коксу.
Машинобудівний комплекс —
сукупність галузей промисловості, що виготовляють машини й устаткування для всіх
галузей і ланок народного господарства.
Дивиться додаткові матеріали за темою:
http://geoschool16.blogspot.com/2013/05/blog-post_5437.html
Комментариев нет:
Отправить комментарий
Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.