понедельник, 9 декабря 2013 г.

Географія світового транспорту


Транспорт – одна з головних галузей господарства, яка здійснює перевезення пасажирів і вантажів, - тим самим транспорт об'єднує територію окремої країни в єдине ціле господарства, а національні господарства – в єдине світове господарство. Без транспорту був би неможливий сам процес сучасного виробництва, для якого необхідні зв'язки щодо постачання сировини і продукції. Не випадково транспорт називають «кровоносною системою економіки», адже він є необхідною умовою її функціонування. Світовий транспорт нині – це понад 42 млн км різних шляхів сполучення (без морських шляхів). 

Усі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби разом узяті утворюють світову транспортну систему. Як галузь транспорт сформувався в останній чверті XVIII ст. — на початку індустріальної епохи. Залежно від рівня розвитку різних видів транспорту виділяють декілька типів транспортних систем: північноамериканська, західноєвропейська, латиноамериканська, країн СНД, азіатська, африканська. Перших два типи характерні для високорозвинених країн світу. Інші типи відрізняються переважанням одного або двух видів транспорту. На розвинені країни припадає 78% загальної протяжності світової транспортної мережі і 74% світового вантажообігу.

Залізничний транспорт. Більше двох десятків країн зараз мають протяжність залізниць більше 10 тис. км. За пасажиропотоками виділяються залізничний транспорт Японії, західноєвропейських країн та СНД. У вантажообігу лідирують США, Китай, Росія, Індія, Україна. За рівнем електрифікації залізниць перше місце в світі належить Росії (електрифіковано 47 % від загальної протяжності залізниць країни).
Одним з головних напрямків розвитку сучасного залізничного транспорту є будівництво високошвидкісних магістралей, на яких пасажирські експреси розвивають швидкість 200 - 300 км/рік, а іноді й більше. Піонерами будівництва таких доріг стали Японія і Франція. Високошвидкісні магістралі побудовані також у Німеччині та Іспанії. Слідом за європейськими країнами до будівництва високошвидкісних магістралей приступили США, Республіка Корея, Росія.
Автомобільний транспорт. По протяжності автомобільних доріг різко виділяються США. Більш повне уявлення про розвиток автомобільного транспорту дають відомості про розміри автомобільного парку. За кількістю легкових автомобілів, що припадає на 1000 жителів, лідирують країни Західної Європи, США, Канада, Австралія і Нова Зеландія. На 1000 жителів у цих країнах припадає від 330 (Данія) до 500 (Німеччина), 520 (США) і 560 (Італія) автомобілів.
Трубопровідний транспорт. Сумарна протяжність магістральних нафто -і газопроводів у світі зараз досягла 2 млн км. Лідирують США і європейські країни, які відрізняються великими розмірами видобутку і внутрішнього споживання нафти, нафтопродуктів і природного газу, а також їх експортом.
Трубопровідний транспорт має великі перспективи розвитку, пов'язані з постійним зростанням потреб у нафті, нафтопродуктах і природному газі. Спорудження магістральних трубопроводів здійснюється в СНД, Південно-Східної Азії, Китаї, Австралії, Західній Європі, США, Канаді, Північній Африці, Латинській Америці.
Географію морського транспорту визначає мережу портів, морських каналів і проток подібне. Загальна кількість морських портів, що приймають участь у міжнародних перевезеннях, становить приблизно 2,2 тис. Близько 900 з них розташовані в Європі, більше 500 - в Америці, майже 400 - в Азії, решта - в інших частинах світу.
Головними міжнародними морськими каналами залишаються Суецький і Панамський. Третім за значенням вважається Кільський , що з'єднує Кильскую бухту Балтійського моря з нижньою течією Ельби, перш порти Кіль і Гамбург. Найважливішими морськими протоками, де спостерігається підвищена інтенсивність руху суден, є Ла-Манш, Гібралтарську протоку, Ересунн, Малаккська, Ормузську, Босфор.
Морський флот мають більш 160 країн світу. Серед лідерів по тоннажем флоту чимало країн. У більшості випадків це пояснюється наданням цим країнам так званих «дешевих» («зручних») прапорів. Частка суден, що плавають під «дешевими» прапорами, вже перевищила позначку 60 %.
Внутрішній водний транспорт становить найбільшу частку в загальному вантажообігу Європи та Північної Америки. Перспективи його розвитку пов'язані з використанням більше двохсот міжнародних річкових басейнів. До таких належать басейни Рейну, Дунаю, Амазонки, Замбезі, Нілу, Конго, Нігеру і ін. Іншим перспективним напрямком є змішані перевезення «ріка-море» з використанням спеціальних судів.

Географію світового повітряного транспорту визначає мережу аеропортів, у тому 

числі 1100 міжнародних. В даний час загальна кількість перевезених авіатранспортом пасажирів перевищує 2,2 млн осіб. З них 55 % припадає на міжнародні та 45 % - на внутрішні перевезення. За розмірами річних авіаперевезень лідирують США (приблизно 600 млн осіб), Японія (близько 100 млн осіб) і Великобританія (більше 65 млн чоловік).
Внаслідок взаємодії різних видів транспорту формуються транспортні системи - національні, регіональні, глобальні. Найбільш потужні і розвинені національні системи склалися в країнах Великої сімки (насамперед, США) і в Росії, регіональні - в Західній Європі і Північній Америці.
Транспортна система світу є основою функціонування міжнародних економічних зв'язків.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.