Японія
«Япония – загадка нашего века, японцы – это самые непонятные и парадоксальные из народов. Вместе со своим внешним окружением, они такие живописные, театральные и артистические, что порой кажутся нацией позеров; весь их мир – словно сцена, на которой они играют» Элиза Скидмор, «Дни рикши в Японии».
Японія – це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, традиції якої часто зовсім незрозумілі європейцям. Відкрити завісу загадкового «японського дива», познайомитися з незвичайними для нас традиціями ми зможемо на сьогоднішньому уроці.
Ямато – «шлях гір» – таке одне з тлумачень давньої назви цієї країни. Схожі на дугу,
острови від краю до краю здіймаються вулканами. Але країна вогнедишних гір більше
відома як «Країна Вранішнього Сонця».
Стародавня назва Японії – Ніппон.
Слово, яке прозвучало для Марко Поло як Чіпінге, пишеться трьома ієрогліфами «жи-бень-го», дослівно означає «Сонце-корінь-країна» або «джерело Сонця». Це давня назва
відображено на прапорі Японії: червоний диск в центрі полотнища означає сонце,
що сходить. «Коли боги Ідзанагі та
Ідзанамі по веселці спускалися з небес, щоб відокремити земну твердь від
сльота, Ідзанагі ударив своїм богатирським списом по хитко колихалися внизу
безодні. І тоді з його списи скотилася низка крапель, утворивши вигнуту ланцюг
островів».
Візитна
картка Японії:
Площа – 372,2 тис. км2
Населення – 127 600 000 осіб
Столиця – місто Токіо (з
населенням більше 36 млн осіб)
Офіційна мова – японська, але
більшість японців володіє англійською.
Грошова одиниця – японська
ієна.
Країна ділиться на 46 префектур
і губернаторство.
Японія – конституційна
монархія, проте імператор є тільки символом нації і реальною владою не володіє.
ЕГП: Японія розташована в Східній Азії на чотирьох великих
островах (Хоккайдо, Хонсю, Сікоку, Кюсю) і майже чотирьох тисячах дрібних
островів, які омиваються водами Тихого океану і його морями – Охотським,
Японським, Східно-Китайським. Неподалік від Японії розташовані Курильські
острови Росії і Південна Корея, яка відокремлена від Японських островів
Корейською протокою.
Природні умови та ресурси: Головна особливість природи Японії – море. Воно оточує
територію країни з усіх боків і присутній у всіх сферах життя японців. Рельєф
Японії переважно гірський (більше 70 % території). Найвища точка – гора
Фудзіяма (3776 м). Територія країни сейсмічно активна. У країні налічується 150
вулканів, 15 з яких є діючими, спостерігається часта повторюваність цунамі і
тайфунів. Все це ускладнює життєдіяльність населення. Клімат Японії переважно
мусонний, на півночі – помірний, на півдні – субтропічний. Істотний зігріваючий
вплив на клімат Японії роблять морські течії Куросіо і Цусімське. У Японії
багато коротких повноводних, переважно гірських, річок.
Японія – одна з найрозвиненіших держав світу. Частка
країни у світовому ВВП становить 8 %, а в світовому промисловому виробництві –
12 %. Факторами, які визначають економічний розвиток Японії та оригінальність
її економічної моделі, є історичні умови розвитку, рішучість у проведенні
економічних реформ і їх ефективність, специфіка соціальних відносин, які
встановилися всередині країни між урядом, бізнесом і рештою населення.
Модель
сучасного господарства Японії є корпоративно-ієрархічної. Вона
характеризується активною участю держави в економічних процесах. Відносини між
державою і бізнесом будуються на принципах співпраці, трудової етики, переваги
високих технологій, пріоритетності освіти над оборонним комплексом, однак
існують проблеми державного управління. Японія має розвинену сферу послуг, в
якій створюється до 63 % ВВП, а основними її компонентами є торгівля,
транспорт, телекомунікації, банківська сфера, туризм та інше. Це свідчить про
постіндустріальний етап розвитку країни. Добре і широко в країні розвиваються
фінансова й торговельна інфраструктура, а морський флот по тоннажу займає друге
місце в світі. Про стабільність банківської сфери говорить той факт, що
японська ієна є однією з найбільш стійких валют світу. Ця грошова одиниця має
стабільні позиції в країнах Східної Азії, для яких Японія надає кредити
переважно у своїй національній валюті. А столиця Японії Токіо є найбільшим в
Азіатсько-Тихоокеанському регіоні валютно-фінансовим центром, проте
поступається іншим світовим центрам, наприклад Нью-Йорк і Лондон. Японія є
однією з потужних туристичних країн свого регіону, хоча японці й самі дуже
люблять подорожувати. Тут розвиваються різні види туризму, а особливо ділової,
пізнавальний і рекреаційний.
Промисловість Японії є добре розвинутою галуззю економіки (виробляє до
35% ВВП країни). Вона представлена переважно наукомісткими галузями,
засновані на новітніх технологіях виробництва. Науково-технічні досягнення
Японії відомі в усьому світі, оскільки в експорті японських товарів більше 80 %
складають товари високих і середніх технологій. За індексом технологічних
досягнень Японія займає четверте місце в світі після Фінляндії, США та Швеції.
Країна займає перше місце в світі за кількістю виданих патентів (більше
мільйона чоловік), випереджаючи США – в 3,4, ФРН – в 4,2, а Австралію – в 13,3
рази. 57 % промислових роботів світу виробляється саме в Японії. Основними
галузями промисловості є машинобудування (автомобілебудування («Тойота»,
«Ніссан», «Хонда», «Міцубісі», «Мазда»), суднобудування, виробництво
електронної техніки), чорна металургія, хімічна промисловість. Японія
знаходиться серед світових лідерів з виробництва чорних металів, електроенергії,
автомобілів, судів та комп'ютерної техніки (на її частку припадає 50 %
світового виробництва суден, до 20% телевізорів, побутової техніки). Серед
найбільших світових промислових корпорацій багато і японських, які виділяються
значними обсягами та якістю виробництва продукції. Японські промислові лідери
«Тойота», «Ніссан», «Хонда», «Соні», «Тошиба» – всі ці назви об'єднує одне –
вони є провідними японськими компаніями в автомобільній і електротехнічній
галузях промисловості. Однак, незважаючи на явні успіхи у виробництві та збуті
продукції, ці фірми мають взагалі невисокий рейтинг за рівнем
транснаціоналізації, тобто за часткою закордонних активів у загальних активах
компанії, частина зарубіжних продажів у загальному обсязі продажів компаній і
часткою зайнятих на іноземних підприємствах компаній від загальної кількості їх
персоналу. Тому в останнє десятиліття більшість японських фірм закривали заводи
у своїй країні і переводили їх до Європи, США і в окремі країни Азії. Серед
таких компаній «Міцубісі Мотор», «Фудзі», «Команцу» та інші.
Сільське господарство відіграє також значну роль у господарстві країни, хоча
частка сільськогосподарської продукції у створенні ВВП зараз знизилася до 2%.
Основою сільськогосподарського виробництва залишаються дрібні селянські
господарства. Тому ця галузь господарства отримує великі субсидії від держави і
знаходиться під її опікою. У Японії розвинене зернове господарство, зокрема
вирощування рису, має найвищу в світі врожайність. Крім того, тут вирощують
різноманітні овочі і фрукти, цукровий буряк, розводять свиней, велику рогату
худобу, займаються птахівництвом. Забезпечуючи себе рисом, Японія в цілому
ставиться до імпортооріентованіх країн по продуктах харчування (більше 30 % їх
становить імпорт). Перебуваючи в ранзі морської держави, Японія займає провідне
місце в світі з вилову риби (близько 12 млн т щорічно). Японці вміло виробляють
аквакультуру – успішно перетворюють певні ділянки моря в інтенсивні центри
вирощування водоростей, розведення риб і молюсків.
Зовнішньоекономічна діяльність. Сучасна Японія має розширену структуру
зовнішньоекономічних зв'язків. Географічним пріоритетом у зовнішній торгівлі
для Японії є насамперед країни Азіатсько-Тихоокеанського регіону. Вони є як
джерелом сировини, так і ринком збуту готової продукції. Найбільшими партнерами
по експорту (більше 50 %) є країни Східної Азії –Китай, Південна Корея,
Китайська республіка Тайвань і особливий район Гонконг, а також США. Основним
вивозяться продуктом є транспортні засоби, напівпровідникові прилади,
автомобілі, хімікати, риба і рибопродукти. Японський імпорт складається
переважно з палива, різних руд, продуктів харчування, окремих хімікатів,
цивільних літаків, тканин і т.д. Основними партнерами імпорту є ті ж самі
країни і Австралія. Значно розширилася в останні роки інвестиційна діяльність
Японії. Більше 20 % японських інвестицій спрямовується в країни Азії, близько
15 % – в країни ЄС, 9 % – до Латинської Америки, а понад 40 % – припадає на
США. Японія є ініціатором проекту «АСЕАН плюс 3», який спрямований на створення
потужного інтеграційного об'єднання в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні між
країнами – членами АСЕАН і Японією, Південною Кореєю і Китаєм. Головна мета
проекту, з одного боку, це подальший потужний розвиток регіону, а з іншого –
посилення конкуренції з такими організаціями, як ЄС і НАФТА.
Зараз Україна не має значних
економічних відносин з Японією. Це пояснюється як географічною віддаленістю
країни, так і інвестиційної непривабливістю нашої країни. Однак як Україна, так
і Японія шукають шляхи зближення. Так, протягом наступних десяти років будуть
реалізовуватися дослідницькі проекти в рамках ЧАЕС. Також з'явилися нові
можливості залучення в українську економіку пільгових кредитів з Японії і
вигідних інвестицій. Крім того, японські фірми беруть участь у розвитку
транспортної інфраструктури України. Закладені проекти з будівництва
українських супутників і ракетоносіїв для Японії. Співпрацюють країни на
спільному підприємстві з виробництва автобусів «Богдан».
Існує багато традицій, яких
дотримуються японці. Вони живуть, як правило, скромно, у своєрідних будинках з
розсувними дверима і стінами, в так званих кімнатах – капсулах, сплять на
солом'яних матах – татамі, обов'язково відвідують пагоди – буддійські храми,
побудовані в японському стилі з чотирьохскатними дахами, хоча в основному
японці є стихійними атеїстами. Всі вони дотримуються традиційних норм поведінки:
поклоняються горе Фудзіяма, фанатично люблять природу, а значить, часто ведуть
спостереження в національних садах, дотримуються чайної церемонії, складають
ікебани, носять кімоно, що серйозно займаються бойовими мистецтвами – дзюдо,
кендо, боротьбою сумо. Серед національних квітучих дерев Японії особливо
привабливі вишня сакура і злива, рано зацвітають і символізують прихід весни і
відродження всього живого. У квітні зацвітає азалія, у травні – півонії. У
листопаді на островах зацвітають хризантеми – національна квітка Японії, сортів
яких тут створено велику кількість. На честь квітів у Японії проводять
тематичні фестивалі. На території країни переважають лісові ландшафти, третина
яких штучно посаджена. Острівний розвиток території сприяло збереженню тут
ендемічних видів рослин і тварин. Японці значну увагу приділяють охороні
природи. Свідченням цього є близько 30 національних парків і державних
заповідників, багато парків місцевого значення та понад 2 тис. мисливських
заказників. На острівній шельфі діє більше 40 підводних національних парків. Японія
бідна мінерально-сировинними ресурсами, тому вони не можуть служити основою
економічного розвитку. Більш ніж на 80 % країна залежить від імпорту
енергоносіїв та сировини. Дуже обмежені земельні ресурси країни, – обробляється
тільки 14 % всієї площі. Японія володіє окремими видами корисних копалин,
зокрема незначними покладами вугілля, природного газу, сірки, залізної,
цинкової і мідної руд. Дефіцит землі певною мірою компенсується ресурсами
океану, яким країна оточена з усіх боків.
Народонаселення і культура. Японія – однонаціональна країна, тут японці складають 99
% населення. Серед інших національностей є корейці, що потрапили на японські
острови як дешева робоча сила, і корінне населення о.Хоккайдо – айни, які
значно асимілювалися. У Японії найбільший у світі показник тривалості життя – 83 роки. Державними релігіями є буддизм (з X ст.) і синтоїзм. Переважна більшість японців – міські жителі, що живуть в
перенаселених містах – мегалополисах.
Близько 70 % японців працюють за наймом, що гарантує їм пенсійне забезпечення і
захищає певним чином від безробіття. У Японії відсутній природний приріст
населення (0 %). Низька народжуваність і рекордна тривалість життя можуть
перетворити Японію на країну літніх людей. До
2025 р. очікується зменшення чисельності населення на 7 млн осіб, а частка
працездатного населення зменшиться з 57 % до 45 %. Для того щоб забезпечити
мінімальний приріст ВВП, Японії потрібно буде залучати щорічно до 100 тис.
мігрантів. Отже, глобальний ринок трудових ресурсів вже зараз є серйозною
проблемою для країни.
ВИСНОВКИ:
Японія - це острівна,
однонаціональна, постіндустріальна високорозвинена державу світу. Господарство
Японії залежить від імпортних енергоносіїв, сировини і продуктів харчування. У
Японії 63% ВВП створюється сферою послуг, 35% – промисловістю, тільки 2% –
сільським господарством. У структурі промисловості країни переважають
наукомісткі галузі. Японія займає провідне місце в світі з вилову риби.
Основними зовнішньоекономічними партнерами Японії є країни
Азіатсько-Тихоокеанського регіону і США.
Комментариев нет:
Отправить комментарий
Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.